Mitä ajattelin ja pohdin - #nanoblogini kootusti


Olen jo useamman vuoden ajan jakanut hajatelmiani ja pohdintojani Twitterissä #nanoblogi -hästägin alla. Alkuperäinen hieno  #nanoblogi -idea on peräisin Ville Tolvaselta. Monesta nanoblogista on syntynyt muutaman viikon kypsyttelyn jälkeen myös kirjoitus tänne blogiini.

Alla #nanoblogini viimeiseltä puolelta vuodelta:

Jos haluan saada huomiosi - kuiskaan sinulle.
Jos haluan saada luottamuksesi - näytän välittäväni sinusta aidosti.
Jos haluan auttaa sinua, kuulen huolesi ja olen tukenasi.

Jo pelkästään aidosti välittämällä pääsee todella pitkälle ja erottautuu niin asiakassuhteissa kuin muissakin elämän tärkeissä suhteissa.

Vahva usko siihen, että tulevaisuuden työ mahdollistaa paljon enemmän sekä että -vaihtoehtoja elää täyttä ja inspiroivaa arkea paikka- ja laiteriippumattomasti. Myös laiturinnokasta.

Digitalisaatio tuntuu välillä Afrikan tähdeltä, Shakki-nappuloilla ja Yatzyn säännöillä. Joka päivä on uusi pelipäivä ja uudet pelisäännöt eikö niitä opi kuin pelaamalla.

Saduissa taioilla on aina hintansa. Tosielämässä kaikilla teoilla on hintansa. Auttaa voi silti aina vastikkeetta.

VR/AR sekä AI haastavat yhä tiukemmin ideoinnin sekä asiakasymmärryksen - wow-elämys ei synny teknologiasta.

Tänäänkin kymmeniä viestejä eri kanavissa ja alustoissa - ihan jokainen niistä vaikuttaa. Ne lyhyimmätkin.

Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää, mutta aika usein kuitenkin sitä, miltä se tuntuu.

Väkisin tai pelolla ei voi saavuttaa kunnioitusta eikä aitoa luottamusta, sillä ihan kaikki elämän luottamustehtävät ansaitaan.

Elämää kuvaa yhä vahvemmin ja paremmin vilkas ja tapahtumarikas liikenneympyrä kuin yksisuuntainen moottoritie kaasu pohjassa.



Olet katseesi, hymysi, käden asentosi sekä äänen sävysi.
Olet myös rivien väliin kirjoittamasi oivallus sekä sanomatta jättämäsi sivallus.

Alustat ovat alustoja - ihmiset,  aidot kohtaamiset sekä välittäminen muodostavat perustan yhteisölle ja yhteisöllisyydelle.

Aina voi valita tekeekö täydellä sydämellään ja sisäisellä palollaan vai sen välttämättömimmän, mikä juuri ja juuri riittää.

Asiakasymmärrystä eivät ole ne kyllä/ei -pylväsdiagrammit tai ympyräkaaviot prosenttiosuuksineen.
Asiakasymmärrys on inhimillistä tulkintaa ja ennakointia reaaliaikaisen tiedon pohjalta sekä oikeaa tunnetta oikeaan hetkeen.

Kun ei ole koskaan vain mustaa tai valkoista, vaan niin paljon asenteita, uskomuksia, pelkoja ja toiveita sillä välillä. Siksi ymmärrys.

Miten vaikeaa välillä onkaan kuunnella syvintä sisintään, luottaa sydämensä ääneen ja tehdä päätöksiä intuitioonsa luottaen?

Tekee kipeää tehdä virheitä ja vielä kipeämpää myöntää olleensa typerä virheen tehdessään. Oppiminen on välillä kivuliasta.

Yrityksen ei tulisi olla näyttämö, missä pyörii päivittäin erilaisia teatteriesityksiä eritasoisin roolisuorituksin.
Eikä energiaa ei pitäisi kulua aitouden ja inhimillisyyden verhoamiseen.

Aika usein, jos ei aina, vastaus siihen, mitä eniten kaipaamme tai tarvitsemme, löytyy sisältämme - sieltä syvältä ytimestä. Tiedämme sen kyllä - sydämen viisaudeksikin sitä kutsutaan.

Meissä kaikissa on valtava potentiaali, joka näyttäytyy vain niille työyhteisöille, jotka osaavat antaa tilaa sekä oikean maaperän kasvaa ja kukoistaa.

Mikään ei rakennu mihinkään ilman luottamusta. Rakenna siis ensisijaisen aidosti ja vilpittömästi sitä. Kaikki muu seuraa kyllä perässä.

Miten olet varmistanut, että parasta ennen päiväyksesi on voimassa myös 2020 jälkeen?
Oletko tuotteistanut osaamisesi ja määritellyt vahvuutesi ja heikkoutesi?


Mitä enemmän ympärillämme on muutosta ja murrosta, sitä vahvemmin on tarvetta palata perusarvoihin ja ihmisyyteen sisällämme.

Mitä enemmän ympärillämme on eri keinoja, teknologioita sekä alustoja viestiä, sitä tärkeämpää on hahmottaa, mitä ja miten vastapuoli haluaisi meidän viestivän. Dialogia unohtamatta.

Entä jos mainonnanesto ei löydykään selaimesta vaan onkin syväkoodattu meihin sisälle? Siksi &

Elämänmakuinen ja aidolta tuntuva viestintä pesee mennen tullen kiilloitetut ja huippuunsa hiotut lauseet. Koska ihmisyys.

Herkkyys ja empatia eivät ole pehmeää hyssyttelyä vaan kykyä nähdä ja läpilukea tilanteet sekä ihmiset.

Mitä jos kaikkia asioita ei julistettaisikaan kuolleiksi tai syötettäisi aamupalaksi? Harva innovaatio on täysin uusi.

Suuren viisauden takana on usein sydämen kautta kierrätetyt ajatukset.


Tunteensa voi koittaa padota, peittää ja piilottaa, mutta niiden vaikutusta ei kukaan pääse pakoon. Olemme, mitä tunnemme.

Kuinka pienistä vivahteista ja asioista onnistunut asiakaskokemus rakentuu. Pitää vaan jaksaa testata, oppia ja testata lisää.

Jokainen meistä kantaa oman taakkansa, huolensa ja murheensa. Ymmärrys ja myötätunto edellä, tänäänkin.

Pelolla ja uhkakuvilla johtaminen saa ihmiset antamaan itsestään vain murto-osan potentiaalistaan. Siksi empatia.

Ei tarvitse olla paras, kunhan tekee kaikkensa täydestä sydämestä, aidosti ja muita loukkaamatta.

Muuttuva aika haastaa ajattelemaan, kyseenalaistamaan ja katsomaan peiliin. Vastuu oppimisesta ja uudistumisesta on sinulla.

Jatkuvan muutoksen yksi kiintoisimpia puolia on päästä testaamaan päivittäin omaa suhtautumistaan ja asennettaaan uuteen.

Lue rivinvälit.
Aisti äänen sävyt.
Kuule sanomatta jätetyt sanat.
Näe tunteet ja toiveet.
Ole läsnä.

Luovuus on herkkyyttä puhtaimmillaan. Luovuus vaatii ympärilleen luottamusta ja avoimuutta. Tilaa olla tiloissa.

Ilman unelmointia ja haaveilua saatamme jäädä pysähtyneisyyden harmaaseen tilaan. Mistä unelmoit tai haaveilet tänään?

Ehkä kuitenkin vaikeinta on elää tätä hetkeä täysin läsnäolevana, jalat tukevasti maassa ja kosketuksissa syvälle sisimpäänsä.

Pois suorittamisesta. Suorittaminen jo sanana pitää sisällään patoutunutta negatiivista energiaa ja vastentahtoista tekemistä.

Johtamisessa tärkeintä on nähdä ihmisyyteen, löytää kyvykkyydet ja asettaa tukilangat niin, että versot kasvavat ja kukoistavat.

On niin paljon helpompaa ja turvallisempaa kasvattaa panssari ja muuttua kiveksi kuin olla herkästi tunteva ja näyttää se.

Kommentit

Suositut tekstit