Analyysiä henkilöbrändäyksestä

Vuosi 2017 on alkanut vahvasti vaikuttamisella ja keskusteluilla henkilöbrändeistä.


Kenellä yrityksessä on oikeus rakentaa henkilöbrändiä? Miten henkilöbrändiä tulisi rakentaa? Onko järkevää ylipäätänsä puhua henkilöbrändeistä? Kuka oikein tällä hetkellä toimii ja vaikuttaa niinkuin henkilöbrändin kuuluisi?


Olen seurannut keskustelua kiinnostuneena ja myös osallistunut osaan keskusteluista muun muassa Twitterissä sekä Facebookin Digitalist Developers -ryhmässä. Itse lähden ajatuksesta, että jokainen asiantuntija tai johtaja on lähtökohtaisesti henkilöbrändi siitä hetkestä lähtien, kun allekirjoittaa ensimmäisen työsopimuksensa yrityksen kanssa tai laittaa oman yrityksensä pystyyn.


Ja näin se on ollut ihan aina, myös paljon ennen internetiä ja sosiaalista mediaa. On jokaisen oma asia kuinka asemaansa ja asiantuntijuuttaan hyödyntää tai tuo esille. Kaikki asiantuntijat ja johtajat edustavat yrityksissä kohtaamisissaan lähtökohtaisesti työsopimuksensa mukaisesti työnantajaansa sekä omaa itseään. Menestyneet asiantuntijat ja johtajat ovat aina osanneet verkostoitua ja hyödyntää verkostoaan omalla vaikuttajamatkallaan.


Ennen matka tunnetuksi ja tunnustetuksi vaikuttajaksi vaati nykyistä paljon enemmän tavoitteellisuutta, aikaa ja energiaa. Nyt, kiitos sosiaalisen median, on jo yhdessä vuodessa mahdollista saada valtavasti näkyvyyttä ajatuksilleen ja tekemisilleen, kun tekee sen oikeista lähtökohdista systemaattisesti ja suunnitelmallisesti.


Miksi henkilöbrändeistä puhutaan nyt enemmän kuin koskaan aiemmin?



Suomessakin on nähty, että nyt 6-7 vuotta omaa vaikuttajamatkaansa verkossa tehneet ovat nousseet tavoitelluiksi puhujiksi ja vaikuttajiksi. Heillä on ollut lähes puhdas pöytä kaatua eteenpäin ja oppia, vaikkakin edelläkävijyys on vaatinut paksua nahkaa, häpeästä luopumista ja ladun tallaamista umpihangessa. Tänä päivänä näitä vaikuttajia kuunnellaan, heidän kirjoituksiaan jaetaan ja myös perinteinen media on kiinnostunut heidän mielipiteistään.


Toisaalla on myös huomattu, että asiantuntijoiden omakohtaiset mielipiteet ja kirjoitukset kiinnostavat ja kiehtovat ennemmän kuin yritysten yritysjargonnilla varustetut ulostulot medioihin.


Nämä kaksi asiaa yhdessä ovat saaneet aikaan viimeisen vuoden aikana valtavan sisältötulvan ja osin jo infoähkyn asiantuntijamedioihin sekä sosiaalisen median ympäristöihin. Erottautuminen ja sisältöjen saaminen näkvyville vaativat tänä vuonna jo viime vuotta paljon enemmän kuin vain kiinnostavasta aiheesta kirjoittamisen Linkedin-pulseen tai yrityksen blogiin.


Enää ei riitä pelkät kirjoittajan lahjat, jos substanssiosaaminen ei ole kunnossa ja myöskään pelkällä asiantuntijuudella ei tie aukene, jos ei uskalla laittaa persoonaansa peliin. Henkilöbrändäämisen ja vaikuttamisen pelikenttä ammattimaistuu vauhdilla ja odotukset sisällön visuaalisuuteen ja kirjoitusten tasoon kasvavat.


Ja vaikka verkossa vaikutetaan, niin ei pidä unohtaa fyysisiä kohtaamisia ja verkostoja, sillä eniten työntöapua ylämäessä tulee aina niiltä henkilöiltä, jotka tuntevat sinut myös oikeasti naamakkain.


Kaiken henkilöbrändäämishypen keskellä on hyvä pitää jalat maassa, pää pilvissä ja muistutella itseään, että kyseessä on maratoni, josta olet taivaltanut maksimissaan ehkä vasta ensimmäiset kilometrit.

















Kommentit

Suositut tekstit