Kasvukipuja kaikella rakkaudella

Sain muutama vuosi sitten töissä tehtäväkseni määritellä videolla oman ammatti-identiteettini. Ensimmäiset ajatukseni olivat:

Onko ihmisen edes mahdollista määritellä ammatillista identiteettiään? Mistä ainesosista, ja miten identiteetti muodostuu? Entä mikä omalla kohdallani on vaikuttanut eniten siihen kuka ja millainen oikein olen nyt? 

Vastaus kysymykseen oli lopulta helppo. Eniten ammatilliseen identiteettiini on vaikuttanut työhistoriani kasvuyrityksissä sekä oma yksityisyurittäjyyteni.

Kasvuyrityksen kipuilua

Kasvuyrityksessä työn arki on ajoittain kaaosmaista selviytymistä, vailla varmuutta ja pysyvyyttä. Seuraavaa palkkapussia voi odottaa, kun sen rahan ensin hankkii. Aika pian oppii, että asiakkaat maksavat palkkasi.

Eikä ilman asiakkaan arjen ja haasteiden ymmärtämistä, synny mitään pysyvää tai kannattavaa. On todella tärkeää pystyä luomaan ja tuotteistamaan jatkuvaa liiketoimintaa, mikä tuo kassaan säännöllisesti euroja.

Muutamia kuukausia jaksaa repiä elantoa sieltä sun täältä ad hoc, mutta pidemmän päälle säntäily uuvuttaa eikä myöskään näyttäydy ulospäin kovin suunnitelmalliselta ja pitkäjänteiseltä.

Parhaimmillaan kasvuyrityksessä eletään täydellä intohimolla, silmät säihkyen uutta luoden. Tiedetään miksi ollaan olemassa ja mihin halutaan päästä. On huiman hieno tunne olla luomassa ja tekemäsdä yhdessä jotain, mitä ei ole koskaan aiemmin maailmassa tehty.

Yksityisyrittäjä tarvitsee vahvan verkoston

Yksityisyrittäjänä puolestaan on sanansa mukaisesti ihan yksin. Ja vaikeinta yrittäjyytensä alkutaipaleella on tuotteistaa oma osaamisensa. On pakko sukeltaa syvälle sinne identiteettinsä ytimeen ja kaivaa vahvuutensa, kohdata pelkonsa ja tunnistaa heikkoutensa.

Vaikka kuinka olisi myynyt, markkinoinut ja viestinyt toisen nimiin, on oman osaamisensa myynnissä  ja markkinoinnissa aina oma vivahteensa.

Ilman vahvaa verkostoa ja oman osaamisensa markkinointia yksityisyrittäjän polku on usein kivinen. Keinoja vaikuttaa on onneksi yrittäjälle tarjolla monia ja sosiaalinen media on tuonut vaikuttamismahdollisuudet yhtäläisiksi isojen yritysten rinnalla. Monen yksityisyrittäjän ensimmäinen asiakas on kuitenkin entinen työantaja ja näin oli myös itselläni.

Väitän, että parhaiten yrittäjää ymmärtää toinen pienen tai vähän isommankin identiteettikriisin läpikäynyt yrittäjä.

On siis syynsä sille, että Sparraajat-yhteisö on olemassa, kuten myös sille, että vaikutan Boardman Grown hallituksessa varmistamassa osaltani, ettei yksikään yrittäjä jäisi yksin.

Jos tuntuu, että apua voisi tarvita kipuiluun kasvu- tai yksityisyrittäjänä, niin autan ja sparraan mielelläni.



Johanna

Kommentit

Suositut tekstit