Muutosherkkänä asiakkaiden ajassa

Millaisia työelämän taitoja tulet tarvitsemaan seuraavan viiden tai kymmenen vuoden aikana? Miten työelämä tulee muuttumaan ja mitkä työtehtävät säilyvät tai mitkä korvataan osin tai kokonaan tekoälyllä ja roboteilla?


Käynnissä oleva keskustelu työelämän tulevaisuudesta käy kuumana. Jopa kolmannes nykyisistä työtehtävistä tulee ennusteiden mukaan katoamaan. Tosiasiassa harva meistä säästyy muutoksilta omassa työssään, vaikka työtehtävät säilyisivätkin.

Digitalisaatio tuo mukanaan paljon uutta teknologiaa, jonka omaksumiseen ja käyttöön ottoon oletetaan olevan valmiudet. Uudet palvelut laitteiden älykkyyden ympärillä tuovat myös uutta opittavaa ja ymmärrettävää, niin töissä kuin kotonakin.


Muutosherkkyys, kyky omaksua uusia asiota sekä hahmottaa asioiden ja ilmiöiden yhteyksiä toisiinsa ovat avainasemassa tulevaisuuden työelämässä.



Koska asiakkailla on reaaliaikaisesti ja myös globaalisti pääsy kaikkeen siihen samaan tietoon kuin asiantuntijoilla ja myyjilläkin, korjaavat tulevaisuuden kaupat ne asiantuntijat, jotka pystyvät oikeasti ja mitattavasti auttamaan ja tuomaan lisäarvoa sekä euroja asiakkaidensa liiketoimintaan. Näin on ollut aina, mutta jatkossa erottautuminen kymmenistä, sadoista ja globaalisti jopa tuhansista kilpailijoista käy yhä haastavammaksi.


Asiakkaiden näkökulmasta kaikki yrityksen tekeminen vaikuttaa kokonaiskuvaan ja jokainen kohtaaminen joko vahvistaa tai heikentää yrityksen uskottavuutta. Yritysten yksi isoimmista haasteista onkin hioa kaikki asiakkaan kohtaamispisteet yhdenmukaisiksi, asiakasta puhutteleviksi sekä samaa tarinaa kertoviksi.


Yrityksen on pystyttävä toimimaan kuin kellon koneisto, jokainen ratas koskettaa toista ja varmistaa yrityksen seuraaavan ja pysyvän asiakkaidensa ajassa.



Muutosherkän yrityksen ja työyhteisön johtaminen asettaa myös johtamiselle omat uudenlaiset haasteensa. Perustoimintojen rullatessa taustalla, innostaminen, innovointi ja luovuuden mahdollistaminen tulevat olemaan isoimpia kilpailutekijöitä. Ajan varaaminen ajattelulle on yhä tärkeämpää.


Tällöin punnitaan esimiesten ja johdon tunneäly sekä empatiataidoit. Parhaiten pärjäävät ne yritykset, joissa johdolla ja myös kaikilla työntekijöillä on kyky tukea, kannustaa ja motivoida yksiöllisesti kunkin työntekijän vahvuuksia.











Kommentit

Suositut tekstit