Muutoksen vauhtisokeus

Jos mietitään viimeiset kymmenen vuotta elämääsi taaksepäin eli vuotta 2006, kuinka moni asia arjessasi on mennyt uusiksi verrattuna tähän päivään? Nopeasti ajatellen ja päällisin puolin arki ei ole kovinkaan paljon muuttunut.

Valtaosa meistä käy edelleen töissä maanantaista perjantaihin suurinpiirtein kello kahdeksan ja kuuden välillä, sähköpostit ovat yleisin tapa hoitaa viestintää yritysten välillä, Googlea käytetään tiedonhakuun ja kiireisimmät kuukaudet töissä ajoittuvat touko-kesäkuulle ennen juhannusta ja marras-joulukuulle ennen joulua. Koulujen pitkät kesälomat huolehtivat siitä, että kesällä pyritään pitämään valtaosa kulunneen vuoden aikana kerätyistä lomapäivistä.

Vuonna 2006 todella harva oli vielä liittynyt Facebookiin tai verkostoitui Linkedinissä. Bloggaamisesta oli alettu jo puhua, mutta monelle ajatus omalla nimellä ajatustensa julkikirjoittamisesta tuntui vieraalta, mukaanlukien itseni. Syksyllä 2007 17 % suomalaisista yrityspäättäjistä oli vieraillut Facebookissa vähintään kerran, mutta syksyllä 2008 jo 72 %.


Hill & Knowltonin ja InterQuestin Digitaalisen viestinnän tutkimus 14.-28.10. 2008. Koko esitys: http://www.slideshare.net/hillandknowlton_finland/hill-knowlton-digitaalinen-viestint-2008-presentation

Vuonna 2007-08 yhteisöllisyys ja online-vertaisverkostot tekivät tuloaan. Kanssaihmisten kokemuksia ja näkemyksiä yrityksistä, tuotteista ja palveluista osattiin jo etsiä. Yrityksissä suurimmat haasteet ja esteet digitaalisen viestinnän hyödyntämiseen nähtiin johdon sitoutumattomuuden ja strategian puutteena, resurssipulana, kohderyhmäymmärryksen puuttumisena, oikeiden ja osaavien kumppaneiden löytämisessä, teknisissä haasteissa sekä kokonaisuuden hahmottamisessa ja mittaamisen puutteena.

Haasteet ja esteet kuulostavat samoilta, joista puhutaan ja keskustellaan myös nyt 10 vuotta myöhemmin. Voisi hyvin ajatella, että mikä kiire tässä nyt on, kun kerta hyvin on pärjätty kuluneet vuodet tähänkin asti. Jotain merkittävää on kuitenkin muuttunut, nimittäin kellotaajuus. Nykymaailman vauhti ja tahti on aivan toinen kuin vuonna 2006. Digitaalinen maailma on auki 24/7 365 päivänä vuodessa.

Kiitos älypuhelimien, olemme jatkuvasti toisiimme kytkettyinä ja saamme minuuteissa tietoomme missä päin tahansa maailmaa syntyvät tapahtumat ja ilmiöt. Vertaisverkosto pitää huolta, että sana lähtee kiirimään väärinhoidetusta asiakaskokemuksesta tai viranomaisten uudesta epäoikeudenmukaiseksi koetusta päätöksestä. Ja vastaukset ja reagoinnit epäkohtiin odotetaan tapahtuvan minuuteissa, ei enää edes tunneissa tai päivissä.

Kellotaajuuden nopeutumisessa on se ilkeä piirre, ettei paluuta hitaampaan tahtiin ole ja vauhti tulee todennäköisesti vielä nykyisestään edelleen kiihtymään. Me täällä Suomessa emme päätä kellotaajuuden vauhtia sen enempää kuin sen suuntaakaan.

Voimme käyttää aikaamme väittelyyn siitä, millä nimellä mitäkin ilmiötä tulisi kutsua, mutta nuokin minuutit, tunnit ja päivät palvelisivat meitä paremmin, jos keskittyisimme miettimään millä tavoin tehostamme omaa ajankäyttöämme ja löydämme ne tulevaisuuden toimivimmat innovaatiot. 













Kommentit

Suositut tekstit