Voiko media menestyä ilman yhteisöllistä sisältöä?

Vierailin keskiviikkona 25.2. Sanoman järjestämässä Get the latest - Yhteisöllinen markkinointi -seminaarissa kuulemassa yhteisöllisyydestä ja sen merkityksestä mediatalon julkaisutoimintaan.

Sanomilla printtilehtien verkkosivustot ovat muuttuneet yhteisöllisiksi palveluiksi, joissa toimitettu sisältö ja palvelun käyttäjien eli yhteisöläisten omat sisällöt ovat tasavertaisessa roolissa palvelussa ja luetuimmat ja katsotuimmat sisällöt nousevat parhaimmille paikoille. Yksisuuntaisen julkaisemisen aika on ohi ja tilalle on tullut monisuuntainen ja aktiivinen yhteisömanagerointi, missä vauhdin ja suunnan määrittävät pitkälti yhteisöläiset, ei toimitus.


Helsingin Sanomien uutispäällikkö Jussi Pullinen heitti hyvän esimerkin uudenlaisesta tekemisestä ja vuorovaikutuksesta nuorten lukijoiden kanssa. Nyt.fi lanseerasi kokeellisen uutiskirjeen WhatsAppiin ja odotukset uutiskirjeen tilaajista olivat kymmenissä, ehkä parissa sadassa. Ensimmäisten viikkojen aikana Nyt.fi:n uutiskirjeen tilasikin 3 000 WhatsAppin käyttäjää. Viestintä WhatsAppin kautta on jo lähtökohtaisesti hyvin henkilökohtaista ja toimitus on saanut tututella valokuvaterveisiin sydäntervehdysten kera.

Ilta-Sanomien some-tuottaja Matti Markkola kertoi mitä tapahtui, kun viisi nuorta tubettajaa pääsi Ilta-Sanomien studioille toimittamaan omanlaisensa uutisensa viiden päivän ajan: http://www.iltasanomat.fi/aihe/kupla/ Kupla sai hyvän vastaanoton etenkin nuorten keskuudessa ja oppimista tapahtui paljon myös Ilta-Sanomien toimituksen puolella.

Päällimmäisenä ajatuksenani seminaarin jälkeen oli ennakkoluulottomuus kokeilemisessa ja tekemisessä sekä yhteisöllisyyden voima verkkopalveluissa - voiko tänä päivänä enää olla uskottavana mediana verkossa ilman yhteisöllisesti ja vuorovaikutteisesti yleisön kanssa tuotettua sisältöä?

Kommentit

Suositut tekstit