Yrittäjä - luotetaanko sinuun?

Suomen yrittäjistä valtaosa yrittää yksin toiminimensä kautta ja tuotteistaa ja kaupallistaa lähinnä omaa osamistaan ja ymmärrystään. Vaikka omaa työuraani on takana lähes 20 vuotta, niin ainakin itselläni ammatti-identiteettini muodostumiseen on vaikuttanut eniten päätös yksityisyrittäjyydestä Stoorian kautta aika tarkalleen tasan viisi vuotta sitten.

Päätös yrittäjyydestä Suomessa on hyppy tuntemattomaan ja myös varsin epävarmaan maailmaan. Kun myyntikohteena ovat oma sisimpäsi, arvosi ja uskomuksesi yhdistettynä rautaiseen osaamiseesi, niin saattaa syntyä erilaista kynnystä ja kynkämää saada hissipuhe luontevana ja erottuvana ulos.

On myös tunustettava, että oman osaamisen markkinointi vaatii aikaa, uuden opettelua ja hurjasti toistoa. Kukaan ei myöskään pärjää yksin, vaan on löydettävä oma ammatillinen tukiverkosto. Monesti uuden yksityisyrittäjän ensimmäinen asiakas on aiempi palkkatyönantaja ja näin tapahtui myös itselläni. 

Uskon vahvasti tunteiden voimaan sekä ihmiseltä ihmiselle -ajatteluun kaikissa kohtaamisissa. Työelämässä on perinteisesti pyritty pitämään kaikki tunteet pois pöydiltä ja päätöksistä, silti lähes kaikki b2b-päätökset pohjautuvat luottamuksen tunteeseen sekä uskoon, että tehtävään valittu yrittäjä pystyy kasvattamaan yrityksen näkemystä sekä viemään liiketoimintaa eteenpäin, myös tulevina vuosina.


Miten varmistat, että juuri sinut valitaan kymmenistä muista kokeneista asiantuntijoista luottamuksellisiin tehtävänantoihin?

Tunnetaanko sinut yrittäjänä jostain tietystä aiheesta tai teemasta? Pystytkö todentamaan osaamisesi onnistuneiden tehtävänantojen ja suositteluiden kautta?

Näkyykö osaamisesi miten verkossa ja sosiaalisessa mediassa? Ja onhan profiilisi varmasti ajantasalla Linkedinissä? Mitä kontaktisi sanoisivat sinusta, jos heille soitetaan ja kysytään suosituksia osaamisestasi? Entä millainen on luottamusindeksisi, jos mielikuva osaamisesta muodostuu vain verkon ja somepostaustesi kautta?

Paljon pohdittavaa ihan itse kullekin yrittäjälle kaiken sen keskellä, kun keskittyy samaan aikaan sekä myymään palveluitaan että toteuttamaan myytyjä projektejaan.

Itselläni on yksityisyrittäjänä toiminut parhaiten hybridimalli, jossa teen useamman päivän viikossa töitä yhteen yritykseen jatkuvalla diilillä ja siinä rinnalla pystyn yritykseni Stoorian kautta auttamaan ja sparrailemaan niin yrittäjiä kuin kasvuyrityksiä kaupallistamisessa kuin kasvun esteiden poistamisessakin. Aina ei tarvitse valita joko-tai kun voi olla myös sekä-että.






Kommentit

Suositut tekstit