Minne matkaat sosiaalinen media?

Kesä on hyvä syy ottaa etäisyyttä tekemisiinsä ja myös tekemättä jättämisiinsä. On aikaa pysähtyä, katsahtaa taaksepäin ja tunnustella tulevaa.

Oma digitaalinen jalanjälki

Kuluneen puolen vuoden aikana omassa elämässäni on tapahtunut paljon. Irtautuminen vanhasta työstä helmikuussa ja aloittaminen uudessa tehtävässä kasvuyrityksessä maaliskuussa. 

Uuden Sparraajat FB-ryhmän pystyttäminen, ylläpito ja tapahtumien järjestäminen sekä BoardmanGrow (ex Boardman2020) hallituksessa aloittaminen.

Uuden työtehtävän myötä olen myös tavannut ja vaihtanut ajatuksia kymmenien työelämää uudistavien ennakkoluulottomien näkijöiden ja vaikuttajien kanssa.

Oma digitaalinen jalanjälkeni on näkynyt blogikirjoituksina omassa sekä Cloudrivenin blogissa sekä Twitterin #nanoblogeina. Facebookin jaot ovat vähentyneet ja merkityksellisten hetkien dokumentointi Instagramissa kuvien ja videoiden kautta lisääntynyt.

Somen "pimeämmällä puolella" eli Mesessä ja Whatsappissa tulee juteltua ja sovittua kahvi- ja lounastreffejä päivittäin niin tuttujen kuin lähimpieni kanssa.



Mihin sosiaalinen media on matkalla? 

Vaikka olen jo vuosikymmenen ihan ammatillisestakin kiinnostuksesta seurannut ja ollut aktiivinen somessa, en osaa sanoa mihin suuntaan seuraavaksi some ja siellä vaikuttaminen kehittyy.

Välillä tuntuu, että ne edelläkävijät jotka aloittivat ensimmäisinä verkostoitumisen ja vaikuttamisen, ovat nyt kyllästymisvaiheessa sosiaalisen median muututtua suuren enemmistön temmellyskentäksi. Sharing ei ole enää caring samalla tavalla kuin vielä vuosi pari sitten.

Häly ja sisältöjen määrä on somessa melkoinen ja moni hieno teksti jää algoritmien jalkoihin vaille ansaitsemiaan silmäpareja. Alustatalous pitää huolen myös siitä, että orgaanisen näkyvyyden ansaitseminen ilman maksettuja euroja on yhä vaikeampaa.

Videoiden tuloa ja yleistymistä on povattu jo tovi, mutta ainakaan toistaiseksi ammatilliset asiantuntijavideot eivät kerää isoja yleisöjä - ellet sitten ole kiinnostava julkisuuden henkilö jonkun muun median kautta.

Erilaisia yhteisöllisiä ryhmiä perustetaan yhä kiivaammin Facebookissa eri aiheille ja teemoille ja ilmeisimmin myös Linkedinin ryhmät ovat tekemässä aktiivista paluutaan. Luvassa on siis paljon vielä nykyistä enemmän muutaman sadan hengen täsmäyhteisöjä.

Henkilökohtaisten verkostojen merkitys ei ole somen myötä ainakaan mitenkään vähentynyt.

Päinvastoin, fyysinen tapaaminen ja ajan irroittaminen alkaa olla jo arjen luksusta sekä todellinen kohteliaisuus ja arvostuksen osoitus vastapuolelle.








Kommentit

Suositut tekstit