Yritys on yhtä kuin inhimilliset ihmiset


Inhimillisyys, johtaminen, luottaminen sekä anteeksianto.

Neljä tärkeää teemaa, joihin olen tällä viikolla saanut törmätä useammassakin eri yhteydessä.


Tiistaina olin kuulemassa Boardman2020 Growth Board Market Entry -tilaisuudessa maailmalle menestyksekkäästi yrityksiään luotsanneita yrittäjiä sekä torstaiaamuna pääsin vieraaksi Boardmanin Kokeileva ja ketterä yrityskulttuuri -kehittämisryhmän aamiaiselle.


Molemmissa tilaisuuksissa yrittäjät, pitkän linjan yritysjohtajat sekä hallitusammattilaiset peräänkuuluttivat johdon vastuuta arvostaa yrityksen tärkeintä kilpailuetua eli henkilöstöä.


Oli rohkaisevaa kuulla, miten aktiivisesti työntekijöitä kuuntelemalla sekä osallistamalla tasa-arvoisesti koko henkilöstö päätöksentekoon, on löydetty ihan uusi vauhti yrityksen kasvuun. Johdon aito välittäminen välittyy, se motivoi ja saa henkilöstön antamaan potentiaalistaan enemmän.

"Yritys on yhtä kuin ihmiset ja ihmisten inhimilliset kohtaamiset. Myötätuulessa ja positiivissa suhdanteissa rakennetaan luottamusta epävakaisempiin aikoihin ja tällöin itse kultakin vaadittaviin joustoihin."  




Maailmalta löytyy lähes jokaiselle yritykselle identtiset tuotteet ja palvelut. Väitän, että asiakkaat ostavat tuotteiden ja palveluiden sijasta kuitenkin ensisijaisesti luottamusta.


Luottamusta siihen, että muutoksen ja murroksenkin keskellä valinta on kohdistunut kumppaniin, joka pystyy toimittamaan sen mitä on luvattu sekä antamaan reippaasti vielä päällekin. Kumppaniin, jonka kanssa on ilo tehdä töitä sekä joka kuuntelee ja aidosti välittää. Eikä jätä pulaan vaikka mikä olisi. Samat pelisäännöt pätevät myös ihmisten johtamiseen.


Uskon, että resepti yritysten menestykseen löytyy myös pienistä asioista työyhteisön arjessa. Samaa inhimillisyyttä ja myötätuntoa, jota osoitamme läheisillemme, pitäisi pystyä osoittamaan myös työelämässä, jossa vietämme valtaosan valveillaoloajastamme.


Meillä kaikilla on omat elämämme ilot, huolet ja surut kannettavanamme ja ne tulevat aamuisin mukanamme työpisteillemme haluamme sitä tai emme. Siksi empatia ja myötätunto (myös itsellemme).




-johanna



Kommentit

Suositut tekstit