Brändi, tervetuloa helpottamaan arkeani

Mietin tänään pitkään mihin brändiin tai yritykseen itselläni on vakavasti otettava asiakassuhde tai ylipäätänsä minkä valmistajan tuotteesta tai palvelusta en voisi vaihtaa toiseen. Yllätyin, sillä en keksinyt yhdenkään yrityksen tuotetta tai palvelua, mitä en tällä hetkellä voisi vaihtaa toiseen. Toki omissa arkipäivän valinnoissani usein ostan saman valmistajan tuotteita tai palveluita, mutta en kutsuisi sitä uskollisuudeksi vaan ennemmin urautuneisuudeksi ja mekaaniseksi ostotoiminnoksi kiireisen arjen keskellä.

Mietin myös millaisin viestein yritykset ovat lähestyneet minua viimeisten kuukausien aikana. Postin kautta olen saanut perinteisiä mainoskirjeitä ja katalogeja muovikuorissa, tekstiviesteillä "osta 3 maksa 2" -tarjouksia sekä sähköpostitse varaa nyt, niin saat 15 % alennusta -viestejä.

Sisällöltään täysin samaa tarinaa olen saanut näiltä yrityksiltä viimeiset 15 vuotta. Yhtä mekaanisesti kuin kaupassa lataan ruokaostokset kärryyn, riisun kotona mainoskirjeiden muovikuoret ja laitan kirjeet paperinkeräykseen. Samoin tekstiviestit ja sähköpostit siirrän roskakoriin. Eikä kyse ole siitä ettenkö yleensä edes silmäilisi sisältöä - niissä vaan ei ole itselleni mitään uutta, ne eivät puhuttele minua eivätkä herätä tunteita tai aktivoi millään tavoin.

Yhden henkilön käyttäytymisen tarkkailun ja analysoinnin perusteella ei vielä voi tehdä yleistettäviä päätelmiä eikä toimenpidesuosituksia, mutta uskon vahvasti, että etenkin kuluttajabrändeillä olisi valtavasti voitettavaa ymmärtämällä paremmin asiakkaidensa arkea. Moni meistä on valmis kertomaan ja avautumaan omasta arjestaan, kun joku vaan kysyy ja osoittaa välittävänsä. Asiakasdata on jo nyt ja tulee tulevaisuudessa olemaan hurjan arvokasta valuuttaa, jolla saadaan personoitua viestit ja yksilöityä palvelut henkilökohtaisiksi palveluiksi.

Kuluneiden mainossisältöjen sijaan voisikin miettiä miten yrityksen tuotteen tai palvelun voi kääntää auttavaksi ja arkea helpottavaksi. Mahdollisesti myös palveluksi, joka toisi arkiseen elämään hieman luksusta ja hemmottelua - niitä arjessa ei voi koskaan olla liikaa.

Kommentit

Suositut tekstit