Tulevaisuuden TV-mainonta foorumi - ideoita ja innostusta

Nelonen Median torstaina 23.4. Bio Rexissä järjestämä Televisiomainonnan tulevaisuus oli ehdottomasti yksi kevään kiinnostavimmista seminaareista.  Lopputulemana oli iso kasa omia näkemyksiä vahvistavia näkökulmia, mutta myös monia täysin uusia ajatuksia. 

Seminaarin valtavaa infoantia ei ihan päivässä tai parissa pysty pureskelemaan ja päässänsä työstämään, mutta tässä koottuuna listausta eniten innostusta ja intohimoa herättäneistä ajatuksista: 

KLOKin perustaja ja luovajohtaja ja Pauli Kopu aloitti maalaamalla isompaa kuvaa Television ja internetin tulevaisuudesta. Paulin puheesta vahvimmin jäi mieleen, ettei televisiota ja internetiä kannata tarkastella vastakkain vaan enemminkin kehittyvinä ja täydentävinä komponentteina. Tulevaisuus tosin on vain yhä älykkäämpi ja teknologian vauhti kiihtyy, joten jos jokin asia pelota tai ällötä, olet jo myöhässä. Elämme jokainen omassa henkilökohtaisessa mediakuplassa ja tulevaisuuden mediaa rakennetaan suositteluiden ja algoritmien kautta. 

 Apr 23 Lavalla ja tv:n tulevaisuus: eletään taas pioneeriaikoja
Embedded image permalink

 Apr 23  recap 2. There is no Internet vs TV. Nor linear vs VOD. And everything is polarizing. Big events get bigger.
Tiivistys: Pidä organisaatio liikkeessä kohti sitä mikä tuntuu pelottavalta..
 Apr 23  sanoo: "jos joku asia ei pelota tai ällötä, olet myöhässä." Muutoin tutki! Tästä ohjenuoraksi!
 Apr 23 Elämme henkilökohtaisessa mediakuplassa summaa
 Apr 23 sanoo: illä 2000 koodaria miettii pelkästää suosittelua.
 Apr 23 Liikkuvan kuvan katselu muuttuu screenin mukaan on demand. Mainonta räjähtää käsiin.
Embedded image permalink
Dome Karukoski otti lavan haltuun ja vahvoina viesteinä Dome nosti heti esiin liikkuvan kuvan ja tarinan kuolemattomuuden. Ihmismieli rakentaa kuvien välille omaa tarinaansa ja jää näin aina helpommin mieleen kuin muiden aistien kautta vastaanotettu informaatio. Valtavassa informaatiotulvassa pitää vaan osata kertoa parempia tarinoita. Suomalaiselle tarinankerronnalle on oma vahva paikkansa - esimerkiksi musta huumori ja ironia toimivat. Esimerkkinä Dome nosti Costa Rica -kahvin kuolemattoman Mörökölli-mainoksen: youtu.be/RAcYBAqEpXE
Dome myös kertoi haluavansa tehdä töitä ihmisten kanssa, joilta voi oppia - hyvä ohje ihan kaikkien alojen ammattilaisille. Dome painotti Television vahvaa roolia edelleen ilmiöiden rakentajana. Vertaus TV:n roolista leirinuotiosta olohuoneessa toimii edelleen, mutta myös mainostarinoiden täytyy osata kertoa kiinnostaa tarinaa - yhteenkään laiskaan tarinaan ei ole varaa. Lopuksi Dome listasi menestyksekkään tarinan elementit: Perinteet, Kerronnan uudistuminen, Ulkopuolinen tarina, High Concept sekä Segmentointi, joka helpottaa luovaa työtä ja parantaa tuloksia merkittävästi. Satsaa tunteisiin vetoavaa ja erottuvaan tarinankerrontaan - Dome summasi.

Dome Karukoski stagella: liikkuva kuva ei kuole koskaan! & <3

Embedded image permalink
 Apr 23 Tarina ei kuole koskaan. Mutta tarvitaan entistä parempia tarinoita, lausui

 Apr 23Haluan tehdä töitä ihmisten kanssa, joilta voin oppia, sanoo

 Apr 23Tarina ei katoa, mutta tarinoiden on oltava entistä parempia, myös mainoksissa, painottaa
Embedded image permalink
 Apr 23 Menestyksekkään tarinan elementit by
Embedded image permalink
 Apr 23 vinkkaa: satsaa tunteisiin vetoavaan, erottuvaan tarinankerrontaan. Or just go Loctite.

Valve Kingissä Senior Insight Managerina toimiva Sampo Luoto vahvisti tunteiden ja tarinoiden merkitystä vaikutettaessa muistijälkiin ja havaintoihin. "Vaikuttamisen anatomia on muistamisen anatomiaa" Sampo korosti. Sampo nosti esille viestinnässä ja mainonnassa tärkeät oleva kolme muistisääntöä: 1) Herättääkö viesti tunteita? 2) Pystynkö samaistumaan viestiin? sekä 3 Onko viestillä minulle merkitystä? Ihmisen lähimuisti ottaa päivän aikana yli 200 000 ärsykettä vastaan ja muistaa niistä selvästi yhden - kannattaa pyrkiä aina vaikuttamaan tunteisiin ja rakentaa tarinoihin järistyttävä loppu, sillä loppu jää parhaiten tarinoista mieleen.  

Sampo Luoto: "Vaikuttamisen anatomia on muistamisen anatomiaa." Tunteet olennaisia --> mainonnan mittaamiseen mukaan!
 Apr 23 Hyvän viestinnän suunnittelun 3 periaatetta.
Embedded image permalink

Embedded image permalink

 Apr 23 Ei se nuotiolla kerrotun tarinan alku, vaan se järisyttävä loppu.
Televisiomainonnna tulevaisuus foorumin loppuun oli varattu yksi maalman huippu Key Note -puhujista Mike Walsh: http://www.mike-walsh.com/, joka todella lunasti korkeat odotukset. Mike painotti vahvasti asiakasymmärrystä ja teknologiaa sekä etenkin nuoren ja tulevan sukupolven maailmaan tutustumista ja ymmärtämistä miettittäessa tulevaisuuden palveluita ja tuotteita. Tulevaisuuden menestyjät osaavat ennustaa ja mallintaa kuluttajakäyttäytymistä ja sen muuttumista. Mike pisti yleisönsä pohtimaan mitä tuotteita ja palveluita oli käytössä 5 vuotta sitten, mitä ei enää oikeastaan käytetä. Entä mitä tuotteita ja palveluita käytetään nyt, mutta ei käytetä enää tästä 5 vuoden päästä?
Mike ravisteli ja kyseenalaisti yritysten ja brändien digistrategioita, sillä koko yrityksen tekeminen pitää keksiä uudelleen millenium-sukupolvea varten. Mike vei ajatusleikkia pidemmälle ja kysyi jos yksi lapsistasi alkaisi työskentelemään timissäsi, minkä yhden asian hän tekisi kokonaan toisella tavalla? Tulevaisuuden myynti ja markkinointi ei kaipaa suppiloita vaan kuvausta yksittäisten asiakkaiden matkasta ja kohtaamisista. Eikä tulevaisuuden markkinointi suinkaan ole vain yhden osaston tehtävä, vaan koko yrityksen laaja prosessi.
Mike kehotti yrityksiä lopettamaan sähköpostien lähettämisen ja keskittymään markkinointiin. Teknologian sijasta pitäisi kehittää tiimejä ja myös miettiä mitä rooleja tiimissa ei ole enää 5 vuoden päästä. Asiakaslähtöisestä ajattelusta Mike antoi esimerkkinä GoPro, joka on osannut tehdä asiakkaistaan sankareita ja saanut myös asiakkaansa videoimaan sankaritarinansa. Usein uudet innovaatiot ovat lähellä asiakkaiden jokapäiväisissä ongelmissa.
Esimerkein Mike näytti, että Big Data on vaarallinen, jos ei ymmärretä tilastomatematiikkaa eikä syy- ja seuraussuhteita. Mike ohjeisti kertomaan tarinoita datan kautta ei näyttämään vain tilastoja. Data parhaimmillaan johtaa taianomaisen asiakaskokemuksen luomiseen.

The future sees you. Mike Walsh tietää sen.
Embedded image permalink
Embedded image permalink
 Apr 23  ja myynnin ja markkinoinnin tulevaisuus.
Embedded image permalink
 Apr 23  recap 18: email is the biggest hinder to getting things done within a company. Kill email, and focus on your mktg ppl.

 Apr 23Let even your worst clients lead you to your new innovation."Chinese wash potatoes with washing machines."
Embedded image permalink


Kommentit

Suositut tekstit