Data on hyvä renki, mutta huono isäntä - älä aja asiakkaitasi incognito-tilaan.

Vuosi 2014 tulee jäämään mieleeni vuotena, jolloin digimainonta otettiin viimein vakavasti ja se sai selvästi aiempia vuosia isomman siivun myös markkinointibudjetista. Kuluneen syksyn aikana mainostajien kasvaneet panostukset digimainontaan näkyvät muun muassa isompina mainospintoina, harkitumpina viesteinä sekä kohdennettuina kampanjoina.

Osasta digikampanjoista näkyy selvästi jo datan ja analytiikan hyödyntäminen kampanjoiden suunnitteluissa sekä niiden ajoittamisessa. Osallistuin reilu viikko sitten ASML:n #analytiikka-seminaariin, missä Ainoa Helsingin Markus Varsikko kertoi noin joka viidennen suomalaisen mainostajan käyttävän aktiivisesti retargetointia. Markus painotti, että kaikki data mitä voidaan käyttää prospektien hankkimiseen on arvokasta.

Jos henkilö ostaa 10 kertaa todennäköisemmin käytyään yrityksen kotisivuilla ja jopa 20 kertaa todennököisemmin vierailtuaan verkkokaupassa selailtuaan tuotteita, niin en varmasti ole kovin väärässä väittäessäni, että vuoden päästä mainostajista jo lähes puolet hyödyntää dataa kampanjoidensa retargetoinnissa sekä onnistumisen mittaamisessa.

Retargetointi on oikein tehtynä ja toteutettuna tehokas työkalu konversion kasvattamisessa, mutta usealla meistä verkkokaupoissa vierailleilla on myös negatiivisia kokemuksia epäonnistuneesta retargetoinnista. Sama tuote on saattanut seurata päiviä, viikkoja tai jopa pidempään. Etenkin silloin, kun olet jo tuotteen ostanut, et haluaisi nähdä sitä päivästä toiseen uudestaan.

Monet ulkomaalaiset verkkokaupat luottavat siihen, että tehokas toisto takaa kassavirtaa ja saa paimennettua ainakin osan kuluttajista takaisin verkkokauppaan ja kassan kautta ulos. Itse mietin millaiset vaikutukset tällä lyhyen tähtäimen konversion kasvattamisella oikein on pidemmällä ajalla brändimielikuviin ja asiakaskokemukseen?

Vaikka osa negatiivisista kokemuksista selittyy sillä, että olen esimerkiksi katsonut tuotetta ruokatunnilla työkoneelta ja ostanut sen sitten kotona eri koneella, ei se silti poista negatiivista tunnetta tuotteiden "tuputtamisesta".

Selain- ja käyttäytymisdatan hyödyntäminen kampanjoiden kohdentamisessa ja ajoittamisessa ovat hienoja mahdollisuuksia sitouttaa asiakkaat palvelemalla yksilöllisemmin ja henkilökohtaisemmin, kunhan konversio-optimoinnin takana ovat kokeneet ammattilaiset ja muistetaan myös miettiä asiakaskokemusta pidemmällä aikajänteellä.

Kommentit

Suositut tekstit