Digimainonnan kohdentaminen - IAB Big Data -työryhmän opas on julkaistu

Viime perjantaina 6.6. näki päivänvalonsa IAB Finland Big Data -työryhmän työstämä käytännönläheinen opas digimainonnan kohdentamisesta:

http://www.iab.fi/digimainonnan-abc/julkaisut-ja-oppaat/datan-hyodyntaminen-digimainonnan-kohdentamisessa.html

Opas esittelee selkeästi ja kansantajuisesti erilaisia mahdollisuuksia hyödyntää dataa digimainonnan kohdentamiseen sekä päivittää tietämystä erittäin ajankohtaisista datan käyttöön liittyvistä tietosuojakysymyksistä.

Oppaan tueksi tehdystä tutkimuksesta selvisi, että digimainonnan kohdentaminen ja tätä kautta tapahtuvan relevantin viestin perille saattaminen on Suomessa voimakkaassa kasvussa ja datan hyödyntämisen merkitys nähdään tulevina vuosina erittäin tärkeäksi, vaikkakin näitä asioita vielä tällä hetkellä monessa yrityksessä kokeillaan ja harjoitellaan.

Digimainonnan kohdentamisen hyödyiksi vastaajat nostivat oikeasti asiasta tai aiheesta kiinnostuneiden henkilöiden tavoittamisen, kustannustehokkuuden, mainonnan tehon paranemisen, kuluttajien paremman palvelemisen sekä mainoskampanjoiden mittaamisen ja raportoinnin monipuolistumisen.

Tutkimuksessa nousi myös selvästi esille huolenaiheet kohdentamisen haasteista. Osalla vastaajista oli omakohtaisia kokemuksia huonosti osuneesta kohdennuksesta esimerkiksi verkkokauppaostoksen jälkeen tuotetta oli tuupattu esille verkossa monta päivää tai jopa viikkoja.

Epäonnistuneen kohdentamisen lisäksi huolenaiheina nähtiin muun muassa epäselvät tietosuojakäytännöt ja pelisäännöt, tietämättömyys kohdentamismahdollisuuksista, oikean sisällön tuottaminen sekä teknologian ja teknisten rajapintojen haasteet.

Verkon käyttäjän näkökulmasta odotettavissa on siis yhä useammin erittäin mielenkiintoisia ja mahdollisimman relevantteja mainosviestejä, joissa toivottavasti on muistettu myös huomioida uudet yksityisyydensuoja-asetukset.


Kommentit

Suositut tekstit