Diginarsisteja vai datanatiiveja?
Viimeisen viikon aikana yritysblogeissa, Facebookissa ja
Twitterissa on väännetty kättä ja käyty varsin kiivastakin keskustelua siitä,
ovatko twitterin ja blogien kautta ajatuksiaan aktiivisesti tuottavat henkilöt
vain pönkittämässä omaa narsistista minäkuvaansa vai edelläkävijöiksi
luokiteltuja mielipidejohtajia – datanatiiveja, jotka näkevät tulevaisuuden tiedon jakamisen,
auttamisen ja avoimuuden kautta?
Puskista on helppo huudella, jos ei itse vielä ole
uskaltautunut avaamaan ajatuksiaan julkisesti. Jään särkeminen ja kylmään avantoon pulahtaminen ei houkuttele – onhan
se hurjan pelottavaa jättää mietteensä kaikkien arvosteltavaksi ja
kommentoitavaksi. Ja vielä pelottavampaa
on se, jos kukaan ei sitten käykään lukemassa,
kommentoimassa tai edes lisäämässä ajatuksiasi suosikeikseen Twitterissä.
Suomalaiseen kulttuuriin ei ole koskaan kuulunut itsensä
korostaminen ja mielipiteiden julkinen esilletuominen, ja vielä vähemmän siihen on totuttu
työelämässä. Uskon, että näiden syiden
vuoksi moni asiantuntija ja päättäjä kokee valtavia haasteita itseilmaisun
julkisessa käynnistämisessä ja pysyttelee mielummin turvallisesti seuraajien leirissä.
Avasimme InterQuestissa syksyllä 2007 ensimmäisen asiantuntijayhteisön
Digitaalisen liiketoiminnan foorumin, DiViAn kanssa. Ajatuksena oli keskustella
ajankohtaisista asioista ennen seminaaria, saada ideoita seminaarin aiheista ja
jatkaa mielenkiintoisia syventäviä keskusteluita seminaarin jälkeen. Aloitimme
useita keskusteluita, mutta saimme vain kourallisen asiantuntijoita keskustelemaan omalla
nimellään. On hyvä muistaa, että seitsemän
vuotta sitten asiantuntijapiireissä ei vielä juuri twiittailtu, blogailtu tai edes
tykätty Facebookissa, joten ajatus digitaalisten ideoiden ja ajatusten
jakamisesta päätettiin jättää hyllylle odottelemaan yhteisöllisyyden ja somen
yleistymistä.
Kulttuuria ja totuttuja käsityksiä ei muuteta hetkessä,
mutta digitalisaatio nopeuttaa ja opettaa uusia tapoja toimia. En lähtisi
leimaamaan ajatuksiaan jakavia asiantuntijoita itsekkäiksi narsisteiksi tai
mielipidejohtajapyrkyreiksi, vaan olisin hurjan kiitollinen heille siitä, että vihdoin
viimein verkko on täynnä kaikkea mielenkiintoista ammatillista keskustelua ja kirjoittelua. Milloinkaan aiemmin b-to-b -asiantuntijan ei ole ollut näin helppoa pysyä ajantasalla uusista trendeistä, oppia, käydä keskustelua sekä verkostoitua uusien ihmisten kanssa.
Kommentit
Lähetä kommentti