Kivijalkakauppias - en enää liikkeeseesi tuu.

Maailma luo nahkaansa yhä kiintyvämpää tahtiin, media murtuu ja muovaantuu ja perinteiset yritykset ihmettelevät miksi myynti painuu pahasti pakkaselle. Digiympäristössä olemme yhä valveutuneempia ympärillämme olevista uutisista, yritysten viesteistä ja tarjouksista. Odotamme yhä henkilökohtaisempaa ja personoidumpaa dialogia yrityksiltä, mutta samalla olemme hyvin kriittisiä, jos meille tuputetaan ja tyrkytetään tarinoita, jotka eivät meitä kosketa. Palvelua pitää saada juuri silloin kun sille on tarvetta, ja juuri siinä ympäristössä missä satumme kulloinkin vaikuttamaan.

Omassa elämässäni huomaan selviä muutoksia ostokäyttäytymisessäni. Ennen viihdyin erittäin hyvin kaupungilla sekä ostoskeskuksista kaupoissa kierrellen. En enää. Kuluvana vuonna olen hoitanut lähes kaikki perheen vaateostokset verkosta.

Monesti aloitan ostoskierrokseni kotimaisista verkkokaupoista, mutta päädyn usein ulkolaisten verkkokauppojen kassalle - ihan vain siitä yksinkertaisesta syystä, että valikoimat ovat runsaammat ja hinnat edullisemmat. Jos tanskalainen lastenvaatemerkki toimittaa ostokseni reilussa vuorokaudessa kotiovelle veloituksetta ja suomalaisella verkkokaupalla toimistukseen menee reilu viikko, niin onhan siinä eroa. Myös arkiset perheen ruokaostokset olen täysin valmis siirtämään verkkoon, kunhan pääkaupunkiseudun verkkoruokakauppiaat ymmärtävät toimittaa ostokset myös tänne Kehä III:n ulkopuolelle.

Verkkokaupat nykyisellään eivät vielä varsinaisesti tarjoa elämyksellisyyttä ja virtuaalista visualista mielihyvää, mutta eivät kyllä perinteiset kivijalkakaupatkaan. 3D-internetin valtakausi on pian alkamassa ja nähtäväksi jää, miten 2D-maailmassa otetaan haaste vastaan.

Kommentit

Suositut tekstit