Kuinka monta menetettyä mahdollisuutta on vara hukata?

Mikä rooli on yrityksen nettisivustolla yritysblogin, Facebook-sivun, Twitter tweetien ja Youtube-videoiden keskellä? Viime aikoina olen paljonkin vieraillut hollantilaisten yritysten sivustoilla etsimässä ihan perustuotetietoja, koska yritysten tuotteet ja palvelut eivät ole olleet entuudestaan tuttuja. Aika monelta sivustolta on löytynyt kyllä lyhyet kuvaukset tuotteista ja kohtuulliset kuvatkin hintoineen, mutta tuotteiden luetteloinnissa, sivuston rakenteessa ja käyttäjäystävällisyydessä olisi monella vielä kovasti parannettavaa.

Tämän päivän yrityksen sivustoa, toimialasta riippumatta, pitäisi ehkä ajatella enemmänkin myymälänä, jonka tärkein tehtävä on saada myymälän ovesta sisään tulevat asiakkaat tekemään ostopäätöksensä samantien tai ainakin ostamaan ajatus yrityksen tuotteen/palvelun ostamisesta mahdollisimman pian. Yritysblogi sivuston yhteydessä kertoo parhaimmillaan yrityksen arvoista ja mielenkiintoisen tarinan yrityksen historiasta, taustoista ja tavoista toimia, mikä herättää luottamusta ja madaltaa asiakkaan ostokynnystä. 

Sosiaalisen shoppailun yleistyessä ei ole myöskään samantekevää miten yrityksen tuotteet ja palvelut esitellään, ja jos hintaa ei voida suoraan sivuille laittaa, niin ainakin se pitäisi pystyä kysymään reaaliaisesti nettisivuston kautta. Jokainen yrityksen sivustolla vähänkään pidempään viihtynyt kävijä, joka ei ostanut, tilannut nettitarjousta sähköpostiinsa tai kännykkäänsä, kysynyt lisätietoja tai edes bookmarkannut sivuja seuraavaa käyntiä varten, on menetetty mahdollisuus. 

Kommentit

Suositut tekstit